Sunday 28 June 2015

Sistem Ekonomi Konvensional Menindas Pengguna

Oleh: Zaharudin Muhammad. 

Islam ketat pada penghukuman tetapi bebas pada muamalat dan tindak tanduk. Rakyat bebas melakukan apa sahaja, nak keluar jam berapa, nak makan jam berapa, tuan kedai nak berniaga 12 jam ke, 15 jam hatta 24 jam, maka mereka tidak sepatutnya disekat dan dikongkong. Itulah kebebasan yagn disabdakan oleh Nabi SAW: biarkan orang ramai tentukan tentang rezeki mereka. 

Sebagai bayarannya, apabila ada orang jahat dan salah, maka Islam ketatkan pada hukuman bagi menjamin kebebasan orang lain. 

Akibat daripada statistik konon-kononnya masalah sosial di negara kita meningkat akibat kedai 24 jam sebagaimana keluar dalam muka depan akhbar Berita Harian hari ini (26 Jun 2015). Ini yang saya maksudkan dalam tulisan saya sebelum ini, bahawa Islam ketat pada penghukuman kesannya akan menjadikan orang ramai lebih bebas. Itu yang saya maksudkan dengan: "ke arah rakyat Malaysia yang lebih bebas". 

- Masalah sosial akibat pergaulan bebas orang-orang Islam? Sepatutnya dihukum dengan undang-undnag Islam mereka yang berzina dan berkhalwat. Tapi hari ini semua dalam bentuk lepas batuk ditangga. 

- Masalah sosial sebab minum arak? bukankah di sana hudud dikenakan ke atas muslim dan non muslim dengan had-had tertentu? Tetapi hari ini salah bila memandu tetapi minum paling tinggi pun hanya kena tangkap di pegawai agama dengan hukuman juga lepas batuk di tangga. 

- Masalah sosial sebab merempit? Bukankah di sana adanya hukuman qisas dan takzir bagi kesalahan ini? hari ini mat rempit baik, minah rempit baik mereka tak takut jika langgar orang mati sekalipun atau rosakkan motor sendiri atau kenderaan orang lain justeru ada insuran. Mereka tak perlu tanggung sendiri sebagai mana dalam sistem takzir islam. 

Apabila undang-undang Islam tidak dilaksanakan maka ia menyebabkan masalah sosial akibat daripada kelonggaran undang-undnag konvensional. Kesannya mereka ingin menyekat kebebasan orang ramai bagi mengatasi masalah sosial. Adil ke? Orang lain buat salah, orang ramai kena sekat?!!!

Dalam Islam, ketatkan undang-undang dan hukuman kepada pesalah sosial, maka orang ramai bebas sekalipun nak buka kedai 48 jam sekalipun atau nak lepas di kedai sampai pagi sekalipun. 

Ketatkan hukuman, rakyat akan bebas. Longgarkan hukuman orang ramai dikongkong. Undang-undang mana yang anda pilih? Tepuk dada tanya selera jika tak mahu tanya iman sekalipun. 

Kebebasan rakyat dijamin oleh undang-undang Islam. 

Sekian. 

Disunting oleh:
Kelab Media Baru
Lajnah Penerangan dan Penerbitan
Persatuan Mahasiswa Malaysia Di Sudan

No comments:

Post a Comment