Tuesday 30 June 2015

Bantuan Ke GAZA Dalam Perjalanan

Sumber : Buletin Online

‘Freedom Flotilla III’ Akan Sampai Ke Pelabuhan Gaza Selewat-Lewatnya 4 Hari

Freedom Flotilla III, sebuah pelayaran gabungan beberapa buah bot antarabangsa telah pun berlepas dari beberapa lokasi dan kini sedang menghampiri perairan Gaza serta dijangka tiba dalam beberapa hari lagi di pelabuhan Gaza.

Para peserta yang menjadi pelayar adalah 48 orang aktivis hak asasi manusia termasuk, wartawan, artis, dan tokoh-tokoh politik yang mewakili 17 buah negara.

Satu kenyataan yang dikeluarkan di laman sesawang pelayaran itu menyatakan bahawa ini adalah Freedom Flotilla ketiga yang berlayar, sebagai tambahan kepada sembilan bot tunggal yang telah belayar ke Gaza sebelum ini.

Bermula pada tahun 2008, beberapa pelayar individu telah mencapai pelabuhan Gaza dan kembali ke Eropah, menyempurnakan misi mereka membawa bekalan dan ‘perpaduan’ kepada rakyat Gaza.

Antara aktivis hak asasi manusia dari seluruh dunia yang berada di atas kapal itu ialah ahli Parlimen Arab Israel, Basel Ghattas dan bekas Presiden Tunisia Mohamed al-Moncef al-Marzouki.

Jika keadaan cuaca mengizinkan dan Israel tidak membuat apa-apa halangan, konvoi tersebut akan tiba di Gaza antara dua hingga empat hari lagi, kata kenyataan itu.

“Sebagai seorang manusia dan warganegara Israel, saya tidak mahu tinggal diam (apabila) lebih pencabulan hak asasi manusia (berlaku di) Israel,” kata Zohar Chamberlain Regev, ahli jawatankuasa organisasi, memberitahu Agensi Anadolu Sabtu.

Regev berkata konvoi itu bertujuan memberi Palestin hak untuk bergerak bebas tanpa terdedah kepada mana-mana sekatan pendudukan haram Israel.

“Kami mahu mencapai Gaza. Ini adalah satu-satunya cara untuk menunjukkan kepada rakyat Gaza bahawa kita berada dalam perpaduan dengan mereka.”tambah beliau

Armada tersebut dijemput oleh rakyat Palestin melalui pelbagai organisasi, yang bekerja untuk membantu mangsa yang cedera, kehilangan tempat tinggal, bekerja dan terlantar akibat operasi ketenteraan Israel, menurut kenyataan itu.

Gabungan itu berkata matlamat secara aman mereka adalah bukan bertindak terhadap Israel tetapi menentang ‘penjajahan’ Israel dan menambah bahawa ia tidak memerlukan mana-mana kerajaan di dunia untuk bertindak balas terhadap tindakan kerajaan Israel ke atas rakyat Palestin.

‘Freedom Flotilla III’ telah membuat beberapa perhentian dalam perjalanan ke Gaza, di Greece, Sepanyol dan Perancis.

Beberapa gerakan NGO seperti ‘Boat Kanada ke Gaza’, ‘Kapal Greek ke Gaza’, Freedom Flotilla Italia, Norway Kapal ke Gaza, Afrika Selatan Palestin Perpaduan Alliance, Sepanyol ‘Rumbo satu Gaza’ dan Yayasan Bantuan Kemanusiaan Turki (IHH) adalah sebahagian daripada percubaan ketiga pelayaran seumpamanya.

Yang pertama ekspedisi ‘Gaza Freedom Flotilla’ pada Mei 2010 berakhir dalam tragedi selepas komando Israel membunuh lapan warga Turki dan seorang rakyat Amerika yang berasal dari Turki dalam satu serbuan ke atas kapal konvoi, Mavi Marmara.

Seorang lagi kewarganegaraan Turki meninggal dunia di hospital pada 2014 selepas berada dalam keadaan koma selama hampir empat tahun.

Disunting oleh:
Kelab Media Baru
Lajnah Penerangan dan Penerbitan
PMMS

No comments:

Post a Comment