Thursday 25 June 2015

Kemajuan Barat Datang Daripada Formula Islam?

Oleh: Ahmad Hakimi Othman

Barat dan eropah Maju ke arah Kebendaan dan Keduniaan Selepas mereka Membuang Agama Sesat mereka dan melakukan reformasi kehidupan dengan Memisahkan Hal Ehwal agama dan Kehidupan. Manakala Konsep konsep teori kehidupan pula diambil dari Dunia ISLAM tanpa mengambil rohnya dan Imannya.

Akhirnya, barat memperolehi kemajuan yang diinginkan dan keluar dari kepompong Politik Gereja yang Menindas dan berpindah pula kepada pertarungan Ideologi Kebendaan antara Golongan Pemodal dan Golongan Pekerja. Dalam Masa yang sama, Kekuasaan Raja Raja Barat yang masih ditiup semangat Agama menghalakan permusuhan kepada Dunia ISLAM dan menanamkan serangan serangan halus dan penjajahan kepada Dunia ISLAM untuk menghentikan kemajuan ISLAM.

Di Dunia ISLAM pula, Selepas terlalu lama menikmati tamadun dan kekuasaan yang diberi ALLAH, orang ISLAM makin melupakan jihad dan perjuangan mengurus DUNIA dengan Agama ISLAM yang disyariatkan oleh Mereka. Mereka lupa untuk meneruskan usaha usaha dakwah dan jihad generasi terdahulu. Mereka lupa bahawa Seorang tua yang juga Sahabat Nabi iaitu Abu Ayyub Al Ansari sanggup mati di perbatasanm Konstantinople ketika menjadi Tentera Kerajaan Umaiyah membawa Panji ISLAM.

Kemudian setelah gagal di timur, Musa bin Nusair meneroka Andalusia dan semenanjung Iberia sehingga Ke Perancis untuk meneroka jalan kedua Menakluk Konstantinople daripada sebelah barat. Namun kejayaan menakluk Andalus, seville dan Cordoba telah mempersonakan sebahagian umat ISLAM sehingga lupa Jalan ke Konstantinople yang diramal Oleh Nabi yang akan ditawan Oleh Seorang Pemerintah yang baik yang mempunyai Tentera yang baik.

Saat Andalus memalapkan Cahayanya, bangkit Turk Utmaniyyah membuka Jalan membuka Selat Bhosporus dan Menawan Konstantinople sehingga jatuh ke dalam Dunia ISLAM. Namun kemenangan di Timur, kekalahan pula Di barat.

Tamadun ISLAM mula malap bila lupakan akan SYIAR ISLAM dan cuba menyalin semula dari barat. Mereka tidak sedar salinan yang ada di barat adalah kemajuan DUnia tanpa Roh ISLAM yang dahulunya disalin dari dunia ISLAM.

Pusingan ini terus berjalan sampai ke hari ini. Umat ISLAM masih lagi mahu mengambil kemajuan Dunia cara barat, sedangkan pada mereka ada sumber kekuatan yang pernah dimiliki oleh Generasi Berjaya zaman dahulu iaitu Al Quran.
Al Quran ini yang memajukan dan Membangkitkan Semangat Para sahabat dan tabiin. Maka Quran ini juga sumber kekuatan hari ini.

Namun, Pemikiran umat ISLAM hari ini dihadang dengan belenggu pemikiran kononnya hari ini memerlukan pendekatan baharu. Umat hari ini tidak sama umat Zaman Nabi SAW.

Ke mana hilang rasional Mereka?

Tidakkah Mereka sedar, ketika Umat ISLAM zaman nabi bangkit, mereka hanya berbekal IMAN dan JIHAD menghadapi kekayaan dan Kemajuan ROM dan PARSI? Iman yang terhasil dan terbentuk dari panduan Quran dan pimpinan Sunnah Rasul Muhammad SAW.

Ingatlah sahabat, KEMENANGAN hanya dengan Kembali Menterjemahkan Quran sepertimana Generasi Awal menerjemahkannya!!!!

Disunting oleh:
Kelab Media Baru
Lajnah Penerangan dan Penerbitan
PMMS

No comments:

Post a Comment