Thursday 25 June 2015

Korban Cuaca Panas Pakistan

1000 Korban Cuaca Panas Terik

Lebih 1,000 orang terbunuh sejak lima hari lalu akibat cuaca panas terik membakar di Pakistan, dengan kesan yang paling teruk di ibu negaranya Karachi.

Menurut angka yang dikeluarkan oleh 10 buah hospital di Karachi, ‘panas terik yang mencekik’ yang diharap akan berkurangan pada hari-hari yang akan datang, telah menyebabkan 815 orang meninggal di bandar, dengan 65 mati orang menghembuskan nafas terakhir pada hari Rabu.

Menurut Ketua Menteri wilayah Sindh, Syed Qaim Ali Shah, lebih 200 orang juga telah terbunuh kerana pitam dan penyakit yang berkaitan dengan cuaca panas di daerah pedalaman di wilayah itu.

Ketua Pembangkang Khursheed Shah bagaimanapun telah mendakwa dalam Parlimen bahawa angka itu adalah lebih tinggi dan lebih daripada 1,200 orang terbunuh di Karachi sahaja sejak 20 Jun lalu.

Lebih 3,000 pesakit pitam (stroke) akibat panas dan ramai yang masih dirawat di beberapa hospital di Karachi, yang telah penuh untuk menampung jumlah pesakit. Rakaman televisyen menunjukkan pesakit yang sedang dirawat di lantai wad kecemasan di hospital Jinnah yang dikendalikan oleh kerajaan.

Ketua perkhidmatan kecemasan hospital, Dr. Seemi Jamali, memberitahu pemberita bahawa pentadbirannya menuntut 100 katil tambahan dari kerajaan wilayah ‘secara kecemasan’, untuk menghadapi peningkatan jumlah pesakit.

Musim panas yang terlampau juga menyebabkan bekalan kuasa elektrik terputus sehingga 12 jam sehari di beberapa bahagian negara itu, muncul untuk menjadi salah satu faktor utama di sebalik jumlah kematian yang lebih tinggi.

Pihak berkuasa air dan kuasa telah menyalahkan kedaan itu berlaku, kerana permintaan semakin meningkat, yang juga telah membawa kepada kekurangan air, terutamanya di kawasan miskin di Karachi di mana stesen pam air tidak boleh beroperasi tanpa elektrik.

Kerajaan Sindh mengumumkan satu lagi cuti umum pada hari Rabu untuk mengurangkan penggunaan kuasa.

Ruang tanah perkuburan di bandar ini sudah terhad setelah dibebani dengan kenaikan mendadak kematian, meninggalkan keluarga bergegas ke tanah-tanah perkuburan lain, mencari ruang untuk mengebumikan keluarga mereka.

“Lebih 300 badan masih berbaring di bilik mayat kami. Kami sedang menunggu waris mereka,” kata seorang jurucakap Yayasan Edhi, sebuah NGO sosial dan kesihatan.

Menurut media tempatan, sebilangan besar dari orang-orang terbunuh ialah buruh dan pekerja dari sebelah utara, yang tidak dapat menampung dengan peningkatan haba dan kelembapan

Sumber : BuletinOnline

Disunting oleh :
Kelab Media Baru
Lajnah Penerangan dan Penerbitan
PMMS

No comments:

Post a Comment