Monday 22 June 2015

Puasa BAB 5

Catitan Bab Puasa 5 (Muzakarah)

Dan fardhu-fardhu (rukun-rukun) puasa itu 3 perkara:

1-Niat (1)
2-Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa.
3-Orang yang berpuasa

(1)iaitu wajib niat seorang itu dengan hatinya akan puasa ramadhan.Adapun berlafaz niat dengan lidah itu maka sunut hukumnya dalam mazhab al-syafie supaya membantu oleh berlafaz dengan lidah itu akan hati.

*Wajib Niat Setiap Malam:

-Dan wajib berniat puasa setiap hari pada bulan ramadhan (yakni pada waktu malam iaitu waktu diantara terbenam matahari dan terbit fajar) kerana puasa tiap-tiap hari itu dikira sebagai ibadah yang terasing kerana diselangi oleh perkara yang membatalkan puasa daripada makan dan minum dan selainnya.Dan bandingannya seperti 2 solat yang dikerjakan yang diselangi antara solat yang pertama dan yang kedua itu dengan salam.

Contoh:Puasa hari ini dengan puasa hari esok.Jadi puasa hari ini akan berakhir dengan puasa hari esok dengan berbuka apabila terbenam matahari.Maka puasa hari ini diselangi dengan puasa hari esok dengan berbuka.Jadi puasa hari ini merupakan satu ibadat dan puasa hari esok merupakan satu ibadat lain pula.Oleh kerana itu,setiap hari puasa itu berhajat kepada niat yang tersendiri dan tidak memada berniat puasa sebulan.

*Kepentingan Niat Sebulan Pada Malam Pertama Ramadhan:

-Disisi Imam Malik رحمه الله memada oleh niat sebulan ramadhan pada malam pertama ramadhan.

-Dan boleh bahawa taqlid seorang itu akan mazhab Malik pada masalah niat dengan bahawa niat ia sebulan penuh ramadhan supaya hasil puasa bagi hari yang terlupa ia niat pada hari itu.

-Dan wajib niat tiap-tiap malam itu kerana sabda Nabi صلى الله عليه وسلم:

من لم يبيت النية قبل الفجر فلا صيام له....الحديث........رواه النسائي والدارمي

Maksudnya:Barangsiapa yang tidak memalamkan niat sebelum fajar maka tiadalah puasa baginya.

Adapun hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim رحمه لله:

عن عائشة أم المؤمنين قالت:دخل علي النبي صلى الله عليه وسلم ذات يوم فقال:هل عندكم شيء؟ فقلنا:لا.قال: فإني إذن صائم.ثم أتانا يوما آخر فقلنا يا رسول الله أهدي لنا حيس.فقال: أرنيه.فلقد أصبحت صائما، فأكل.

Maksudnya:Daripada Aisyah رضي الله عنها berkata ia:telah masuk kepadaku oleh Nabi صلى الله عليه وسلم pada suatu hari maka berkata(bertanya) ia:adakah di sisi kamu sesuatu (daripada makanan)?Maka berkata kami(Aisyah رضي الله عنها) :Tiada..(kemudian) berkata nabi صلى الله عليه وسلم:maka aku berpuasa.Kemudian telah datang Nabi صلى الله عليه وسلم akan kami pada hari yang lain, maka berkata kami kepadanya:wahai rasulullah dihadiahkan kepada kita حيس (sejenis manisan daripada buah tamar),maka berkata Nabi صلى الله عليه وسلم tunjukkanku akannya (yakni berikanku akannya untuk dimakan).maka sungguh telah berpagi aku dalam keadaan berpuasa.(Berkata Aisyah رضي الله عنها):maka telah makan ia(yakni nabi صلى الله عليه وسلم akannya).

Maka ditanggungkan hadis ini atas puasa sunat dengan makna tidak diwajibkan bermalamkan niat bagi puasa sunat.Adapun puasa wajib maka wajib bermalamkan niat kerana ditanggung hadis yang pertama atas puasa wajib samaada puasa ramadhan,nazar atau kaffarah.

Wallahua'lam...

Catitan daripada kitab:
-Hasyiah Baijuri a'la syarah Ibnu Qosim
-Sabil al-muhtadin karya Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari رحمه الل
-Safinatunnaja

No comments:

Post a Comment