Saturday 20 June 2015

Puasa BAB 4

Catitan Bab Puasa 4 (muzakarah)

Syarat-syarat wajib puasa itu 4 perkara:

1-Islam(1)
2-Sampai umur(2)
3-Akal(3)
4-Kuasa/Mampu atas puasa(4)

(1)Maka tidak wajib puasa atas kafir asli sebagai wajib tuntut(yakni tidak ditekan dan disuruh mereka itu dengan puasa seperti halnya orang muslim).Adapun azab seksa di akhirat maka diazab seksa mereka itu orang-orang kafir kerana meninggal buat akan furu' agama..

-Adapun murtad maka dituntut mereka itu akan puasa kerana ditilik pada asalnya iaitu islam..maka disuruh ia dengan masuk islam semula dan berpuasa kerana tidak soh puasanya sekira puasa ia dalam keadaan murtad..

(2)Sama ada sampai umur itu dengan sempurna umur 15 tahun(mengikut tahun hijrah) atau dengan sebab keluar mani kemudian daripada umur 9 tahun atau dengan sebab datang haid(ini khusus bagi wanita).

-maka tiada wajib puasa atas kanak-kanak.

(3)Apabila jadi gila seorang yang berpuasa walaupun seketika,maka batal puasanya.

-Adapun orang yang pengsan dan orang yang mabuk maka tidak menjadi mudarat puasa kedua-duanya kecuali apabila berlaku pengsan dan mabuk itu sepanjang siang hari.

contoh:Ali jatuh pengsan atau mabuk 5 minit sebelum subuh dan ia sedar daripada pengsan atau mabuknya itu selepas daripada terbenam matahari,jadi pengsan atau mabuk ali berlaku di sepanjang siang hari,maka tidak soh puasanya.

-Adapun jika sedar ali daripada pengsan atau mabuknya di siang hari walaupun hanya seketika,maka soh puasanya.

(4)iaitu mampu berpuasa dari segi jasad dan syarak.

-Maka tiada wajib puasa atas orang yang tidak mampu berpuasa disebabkan sakit yang tiada harapan sembuh atau terlalu tua(ini dari segi jasad).Begitu juga tidak wajib puasa atas perempuan yang dalam keadaan haid ,nifas dan seumpamanya( ini dari segi syarak).

Wallahua'lam...

Bersambung insyaallah....

Catitan daripada kitab:
-Hasyiah Baijuri a'la Syarah Ibnu Qosim
-Sabil al-muhtadin karya Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari رحمه الله

No comments:

Post a Comment