Saturday 20 June 2015

Puasa BAB 2

Catitan Bab Puasa 2 (Muzakarah)

*Penentuan Awal Ramadhan

-Dan diwajibkan puasa atas jalan umum(iaitu meliputi semua orang) dengan sempurna sya’ban 30 hari atau dengan thabit kelihatan anak bulan pada malam yang ke-30 daripada sya’ban di sisi hakim/qadhi kerana bersabda Nabi صلى الله عليه وسلم:

صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته فإن غم عليكم فأكملوا عدة شعبان ثلاثين يوما..

Mafhumnya:Puasalah oleh kamu kerana melihat anak bulan dan berbukalah oleh kamu(yakni berayalah kamu) kerana melihat anak bulan.Maka jika menjadi samar atas kamu(dengan makna tidak nampak anak bulan) maka sempurnakanlah oleh kamu bilangan sya’ban 30 hari.

-Dan memada bahawa menjadi thabit kelihatan anak bulan itu dengan syahadah seorang yang adil sahaja(adil syahadah bukan adil riwayat).

-Dan memada pada syahadah itu bahawa berkata seorang yg melihat anak bulan itu:

أشهد أني رأيت الهلال..

Maksudnya:Aku bersaksi bahawa sungguh telah melihat aku akan anak bulan.

Dan memada pada syahadah dengan seorang yang adil itu kerana berdalilkan hadis yang terhenti atas ibnu Umar رضي الله عنه katanya:

أخبرت النبي صلى الله عليه وسلم أني رأيت الهلال فصام وأمر الناس بصيامه..

Maksudnya:Telah memberitahu aku akan Nabi saw bahawa telah melihat aku akan anak bulan, maka puasa nabi saw dan menyuruh ia akan orang ramai dengan puasa.

Dan dikendaki dengan kata ibnu umar أخبرت (‘telah memberitahu aku akan Nabi صلى الله عليه وسلم) itu ialah memberitahu ia akan Nabi saw dengan lafaz syahadah sepertimana yang ditunjukkan oleh hadis yang diriwayatkan oleh imam Tirmizi رحمه الله bahawasanya seorang a’rabi telah bersaksi disisi Nabi صلى الله عليه وسلم dengan melihat anak bulan,maka menyuruh Nabi صلى الله عليه وسلم akan orang ramai dengan puasa.

-Dan diwajibkan puasa atas jalan khusus(iaitu tidak meliputi semua orang tetapi hanya tertentu bagi diri seeorang itu sahaja) dengan bahawa melihat seorang itu akan anak bulan,atau memberitahu akannya oleh seorang yang dipercayai dengan melihat anak bulan,atau memberitahu akannya oleh seorang yang iktiqod ia akan benarnya seorang itu walaupun orang itu perempuan atau budak-budak atau seorang yang fasik sekalipun.

bersambung....

Catitan daripada kitab:
-Hasyiah Baijuri a'la syarah Ibnu Qosim
-Sabil al-muhtadin karya Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari رحمه الله..

No comments:

Post a Comment