Saturday 1 August 2015

Umat Islam 'Dipadamkan' Dari Republik Afrika Tengah

Umat Islam ‘Dipadamkan’ Dari Republik Afrika Tengah

Sumber : BuletinOnline

Kumpulan hak asasi manusia Amnesty International (AI) berkata, militia telah mengambil kesempatan daripada ‘vakum politik’ di Republik Afrika Tengah (CAR), melakukan pembersihan etnik umat Islam dalam usaha untuk ‘memadamkan’ masyarakat itu di negara tersebut.

Penasihat Kanan AI, Joanne Mariner, memberitahu Al Jazeera bahawa umat Islam di bahagian barat negara terbabit telah ditindas dan dipaksa untuk meninggalkan agama mereka.

Beliau berkata demikian ketika membincangkan laporan bertajuk “Pengenalan Dipadamkan: Umat Islam di Kawasan Pembersihan Etnik Republik Afrika Tengah’, pada hari Jumaat.

Lebih daripada 30,000 orang Islam yang tinggal di tujuh kawasan penempatan diseluruh negara CAR dijaga oleh tentera PBB.

Tetapi bagi mereka yang tinggal di luar, terutamanya di kawasan luar bandar, mereka menjadi sasaran dengan sewenang-wenangnya, jelas laporan itu.

“Mereka tidak dibenarkan untuk menyatakan diri mereka sebagai orang Islam, jika mereka berada di luar kawasan penempatan, mereka tidak boleh menunaikan solat, pakaian dalam apa-apa cara yang dikenal pasti mereka sebagai orang Islam,

“Kelangsungan hidup mereka bergantung kepada rutin harian rundingan dengan pejuang anti-Balaka.” ,” kata Mariner

Beliau berkata ramai yang telah dipaksa memeluk agama Kristian atau menghadapi penganiayaan dari masyarakat.

Lebih daripada satu juta orang telah berpindah sejak Islam yang dipimpin pemberontak Seleka mengambil alih Bangui, ibu negara CAR, pada bulan Mac 2013.

Berikutan beberapa siri penyalahgunaan oleh pemberontak Seleka, kumpulan Vigilante dikenali sebagai anti-Balaka (anti-parang) muncul untuk melawan kepimpinan baru.

Tetapi anti-Balaka, terdiri daripada animisme dan pejuang Kristian, juga mensasarkan minoriti Muslim di negara itu, dilihat sebagai bersimpati kepada Seleka.

Laporan Amnesty itu, berdasarkan satu siri temu bual dengan penduduk di seluruh CAR, yang mengutip kata militia sebagai “melepaskan gelombang keganasan penghapusan etnik yang bertujuan untuk memaksa umat Islam untuk meninggalkan negara ini”.

“Ini tidak selamat terus dan ancaman dari anti-Balaka datang dari sana kerana ketiadaan sebuah negara,” kata Mariner.

Walaupun keganasan di CAR telah mengalami penurunan sejak lewat 2014, negara ini sebahagian besarnya masih tidak selamat.

Disunting oleh:
Kelab Media Baru
Lajnah Penerangan Dan Penerbitan
Persatuan Mahasiswa Malaysia Sudan
1 Ogos 2015
Khartoum, Sudan

No comments:

Post a Comment